De Stichting

De Stichting Folon, gesitueerd in de Hoeve van het Kasteel van Terhulpen, eigendom van Wallonië, zag het levenslicht op 28 oktober 2000, op initiatief van Jean Michel Folon.

Een plek

In deze parel van groen, gelegen op enkele kilometers van Folons geboortestad Brussel, keert de kunstenaar terug roots. Als kind woonde hij aan het meer van Genval en kende hij het park Solvay als “de tuin met de 1000 rododendrons”. Dit uitgestrekte domein met zijn ongerepte natuur, leek voor Folon een ideale locatie voor zijn stichting. De natuur, voor wie de kunstenaar altijd een warm hart had, krijgt er voortaan een dubbele hommage: meer dan veertig jaar waren de natuur en de bescherming ervan regelmatig terugkerende thema’s in het werk van Folon. Met Ernest Solvay deelde hij de passie voor de natuur en de wezens die zij herbergt. Beiden hebben deze op hun eigen manier proberen waar te maken.

De boerderij waarin de Stichting is gevestigd werd gebouwd in 1833 in opdracht van graaf de Béthune onder leiding van de architect J.P Cluysenaar (aan wie we ook de mooie Brusselse St-Hubertusgalerij in hartje Brussel te danken hebben). De hoeve bestaat uit witgekalkte gebouwen die in vierkantsformatie een geplaveide erf omsluiten. De restauratiewerken herstelden de hoeve in haar oorspronkelijke uitzicht. De tennisvelden werden teruggegeven aan de natuur. Wandelaars lopen vaak over de koer zonder te beseffen dat er een museum gehuisvest is.

Een levendig museum

De Stichting presenteert een permanente tentoonstelling van kunstwerken met een grote verscheidenheid qua onderwerp en techniek. De originele en verrassende scenografie, bedacht door Folon, neemt de bezoeker mee op een poetische droomreis in de artistieke wereld van de kunstenaar. Films en optische effecten animeren het parcours. In De Geboorte van een Beeld vertelt Folon over de creatie van een aquarel en in Het leven van een sculptuurleer je wat bij over de bijzonderheden van het beeldhouwen. Verder is er ook nog De Ontmoeting, een kortfilm met Folon en Woody Allen in het New Yorkse Central Park. De originele muziek die de Franse muzikant en componist Michel Colombier speciaal voor de stichting creëerde harmoniseren in elke zaal perfect met de kleuren van Folon.

Het pedagogisch team ontwikkelde een reeks activiteiten (rondleidingen, ateliers en gecombineerde bezoeken) in en rond het museum.

Stéphanie Angelroth – Directie

atelierfolon@monaco.mc

folon_room

Erecomité

Hieronder de dierbare mensen die de Stichting Folon met hun vriendschap vereerden:
Valerio Adami, Balthus, Pol Bury, César, Henri Cartier-Bresson, André Delvaux, Lord Yehudi Menuhin, Renzo Piano, Andrée Putman, Jorge Semprun, José Van Dam, Simone Veil.
Hun aanwezigheid wordt in leven gehouden.

Vrienden van de Stichting Folon

Vervoeg de Vriendenkring en draag zo bij aan de ontwikkeling van de artistieke, culturele en pedagogische activiteiten die door de Stichting Folon georganiseerd worden.
Word nu lid en geniet van de talrijke voordelen en privileges.

45 kopie

lift_inception