Fondation
Folon

Jean-Michel Folon

De kunstenaar

Op 20 oktober 2005 bleef onze planeet verweesd achter bij het verlies van een onvervangbare man: Jean-Michel Folon gooide de trossen los die hem bonden met de wereld aan wie hij zoveel schonk. Met hem verdween de serene en tedere blik waarmee hij de mensen aankeek, de pure, duidelijke gebaren die zijn publiek animeerden, de kleuren van zijn pallet die hen met dromen vervulden en zijn sympathie voor de grote goede doelen in deze wereld, ...

Intro-6 Folon enfant, circa 1942

New Yorker ©Fondation Folon 2015  New Yorker 1973 light

1968

42 kopie

1963-68-5

Porte manteau ©Fondation Folon 2015

Foule II  - 1979

Folon lunettes ©Fondation Folon 2015

autoportrait (2)

L'étranger,

Un monde - 1984

L’aube © Folon, ADAGP, 1984

79 kopie

Bio 1988-Bicentenaire-RF

Liberté© Folon, ADAGP, 1988.jpg - light

122 kopie

Loin

bateau

La mer sculpture © Fondation Folon

Folon Pluie

1980-1

JM Folon  © Folon, ADAGP

écrit

1934 - 1969

1934 : Jean-Michel Folon wordt geboren in Ukkel, in de buurt van Brussel, op 1 maart.

1955 : Hij staakt zijn architectenopleiding en verlaat Brussel om zich op het tekenen toe te leggen. Hij vertrekt naar Parijs en neemt zijn intrek in een hovenierswoning in Bougival. Vijf jaar lang tekent hij elke dag.

1960 : Hij toont zijn eerste tekeningen aan zijn omgeving.  Frankrijk toont geen interesse. Hij stuurt ze naar New-York, naar diverse magazines. Horizon, Esquire en The New-Yorker publiceren zijn werk, zonder hem ontmoet te hebben. Hij trekt op verkenning naar de Verenigde Staten.

1964 : Zijn tekeningen worden tentoongesteld in de Librairie Le Palimurge van Jean-Jacques Pauvert in Parijs.

1967: Fortune en Atlantic Monthly blijven zijn tekeningen publiceren in de Verenigde Staten.

Time publiceert 4 covers in de jaren die daar op volgen.

Hij reist vaak naar Italië, waar hij schrijver Giorgio Soavi ontmoet.  Voor hem tekent hij zijn eerste boek Le Message.Samen bedenken ze diverse projecten voor het bedrijf Olivetti. Voor hen illustreert hij boeken van Franz Kafka en Ray Bradbury.

1968 : Hij bedenkt een muurschildering voor het Franse paviljoen op de Triënnale van Milaan, verlicht met 500 lichtpunten.  Hij stelt 60 werken tentoon in de Galerie de France in Parijs en maakt een jaarboek voor het Museum of Modern Art van New York.

1969 : Hij stelt voor het eerst tentoon in New York, in de Lefebre Gallery.

De jaren 70

1970 : Bezoek aan Japan met tentoonstellingen in Tokio en Osaka. Hij neemt deel aan de 35ste Biënnale van Venetië in het Belgische paviljoen.

In oktober geeft hij zijn eerste tentoonstelling in Italië, in de Galleria del Milione in Milaan..

1971 : Eerste grote tentoonstelling in het Musée des Arts Décoratifs te Parijs met 90 werken, die later getoond worden in het Paleis voor schone Kunsten van Charleroi, in het Museum voor Moderne Kunst in Brussel en het Castello Sforzesco in Milaan.

1972 : Tentoonstelling in de Art Club van Chicago.

1973 : Hij illustreert De Metamorphose van Kafka. Alice Editions publiceert een verzameling aquarellen, La Mort d»un arbre, waarvoor hij ook de tekst schrijft. Max Ernst voorziet het boek van een voorwoord in de vorm van een originele lithografie. Hij maakt deel uit van de selectie Belgische artiesten op de 12de Biënnale van Sao Paulo, waar de Grote Prijs hem toegekend wordt.

1974 : Hij maakt tien etsen en aquatinten voor Les Ruines Circulaires van Jorge Luis Borges. Exposeert in Milaan, in de StudioMarconi. Voor een zaal van de nieuwe Brusselse metro maakt hijMagic City, een schilderij van 165 m2.

1975 : Tweede muurschildering, Paysage, voor Olivetti in het Waterloo Station in Londen. Zijn beeldcorrespondentie met Giorgio Soavi wordt samengebundeld in een boek, Lettres à Giorgio, uitgegeven door Alice Editions.

1976 : Tentoonstelling in het Boymans-van-Beuningen Museum, in Rotterdam, daarna in het Deutsches Plakatmuseum in Essen. Hij realiseert diverse kleurencovers voor magazines, waaronder de Timedie er vier zal publiceren in de loop der jaren.

1977 : Stelt tentoon in het Institute of Contempory Art in Londen en in Spoleto in het kader van het 20ste festival waarvoor hij de affiche ontwerpt.

1978 : Samen met Milton Glaser exposeert hij in het Museum voor moderne Kunst van Luik,.  Hij illustreert Alcools en Calligrammes van Guillaume Apollinaire.

 

1979 : Hij illustreert Chroniques martiennes van Ray Bradbury en het volledige oeuvre van Jacques Prévert in 7 delen. Tentoonstelling van aquarellen in de galerij Berggruen in Parijs.

De jaren 80

1980 : Met een reeks van 12 aquarellen en collages illustreert hijL»Automne à Pékin van Boris Vian. Met een reeks etsen en aquatinten illustreert hij L»inutile beauté van Guy de Maupassant.

1981 : Op vraag van Michel Soutter ontwerpt hij toneeldecors voor werken van Frank Martin en Giacomo Puccini opgevoerd in het Grand Théâtre van Genève.Hij draait beelden die worden gespeeld voorL»histoire du soldat van Igor Stravinsky, in het Théâtre de la Vie in Brussel.

1982 : Het Musée de la Poste in Parijs exposeert zijn gravures en het Musée Ingres van Montauban organiseert een tentoonstelling.

1983 : Hij maakt tekenfilms in zijn atelier en draait kortfilms in New York, Los Angeles en New Orleans. Hij improviseert een suite in beeld, Conversation, samen met Milton Glaser.  Ze worden gepubliceerd door Alice éditions.

1984 : Retrospectieve van zijn affiches in La Défense in Parijs. Hij maakt illustraties voor het poëtisch oeuvre van Guillaume Apollinaire en graveert een reeks etsen en aquatinten voor Pluies de New-Yorkvan Albert Camus.Expositie in het Musée Picasso in Antibes.

1985 : Hij trekt naar Japan voor een retrospectieve die wordt voorgesteld in Tokio, Osaka en Kamakura. Bij de Porte d»Italie in Parijs maakt hij een muurschildering van 14 verdiepingen hoog. In november wordt zijn werk voorgesteld in het Museo Correr in Venetië.

1986 : Hij graveert het album Lointains. Dat werk bestaat uit 6 etsen en aquatinten rond het thema reizen, voor Blue Shadow in Parijs. Hij begint houten voorwerpen te beeldhouwen.

1987 : Voor de heropening van het Teatro Olimpico, gebouwd door Palladio tekent hij de affiche en schenkt het Museo de Vicenza een serie van 100 affiches. Hij trekt naar Argentinië, naar Buenos Aires. Hij stelt daar tentoon met zijn vriend Milton Glaser in het Museo de Bellas Artes. Ze worden uitgenodigd door de universiteit waar ze een voordracht houden voor 4.000 studenten. Hij bezoekt de watervallen van Iguaçu aan de grens met Paraguay, een betoverende plaats die hij op papier zet.  Een andere tentoonstelling wordt voorgesteld in het Botanisch Museum van Brussel.

1988 :Hij graveert een reeks etsen en aquatinten, A propos de la Création, rond het thema van de schepping.  Hij ontwerpt het logo voor de tweehonderdste viering van de Franse Revolutie.
Voor Amnesty International illustreert hij de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, uitgegeven in 6 officiële talen van de UNO, met een inleiding door Javier Pérez de Cuéllar.
Hij gaat verder met het maken van houten voorwerpen, waarmee hij starte in 1986, die hij nu ook met olieverf beschildert.

1989 : Hij werkt aan de decors van het Teatro Goldoni in Venetië en het Teatro Argentina in Rome voor een komedie van Carlo Goldini, geregisseerd door Maurizio Scaparro. In Aubusson weeft hij een wandtapijt van 80m2 voor het Palais des Congres van Monaco. Zijn affiches worden tentoongesteld in het Museum van de Affiche in het Finse Lahti en in het Musée de l»Affiche in Toulouse.

De jaren 90

1990 : Een tentoonstelling van aquarellen en gravures wordt georganiseerd in het Metropolitan Museum of Art van New York dat ook zijn eerste bewerkte voorwerpen toont. Het Museo Marino Marini van Firenze brengt daarna een expositie van zijn aquarellen, gravures en affiches.Grote houten sculpturen, gesneden in gerecycleerde balken.

Hij maakt zijn eerste boten van de meest uiteenlopende en verschillende materialen.

1991 : Onder de titel Notre Terre wordt een tentoonstelling georganiseerd, die een reeks gravures en affiches verzamelt rond het thema van natuurbehoud.  Ze wordt voorgesteld in vele kleine steden in Frankrijk.  Nog steeds in het teken van de natuurbescherming, begint een boeiende samenwerking met Alberto Meomartini voor het bedrijf Snam in Italië.  Samen realiseren ze een hele reeks werken : van animatiefilms tot reusachtig grote affiches.  Bijvoorbeeld een affiche van 500 m2 voor het Sint-Pietersplein in Rome.  Zijn affiches sieren verschillende jaren de muren van Italiaanse steden.  Hij beeldhouwt figuren in klei en gips en maakt ook zijn eerste bronzen beelden.

1992 : Hij gaat verder met zijn voorwerpen en beeldhouwwerken.  Hij illustreert The invisible man van H.G. Wells met een reeks aquarellen die daarna worden tentoongesteld in Galleria Nuages in Milaan.  In Chartres, maakt hij glasramen voor een kapel gelegen in Mont-Agel, in het zuiden van Frankrijk.

1993 : Hij legt zich vooral toe op beeldhouwwerken, die voor het eerst worden voorgesteld in La Pedrera, een gebouw in Barcelona ontworpen door Gaudi. Deze expositie wordt georganiseerd door de Caixa de Catalunya.

1994 : Expositie van aquarellen en sculpturen in de Marisa Del Re Gallery in New York.

1995 : Retrospectieve  in Shizuoka, in het museum Bunkamura in Tokio en in Kyoto in Japan.  Hij illusteert een twaalftal van de Fabelsvan La Fontaine voor Nuages Edizioni in Milaan..

1996 : Retrospectieve in het Musée Olympique van Lausanne. Expositie van 80 aquarellen uit zijn eigen collectie in het Museo Morandi in Bologna. Schenking van zijn foto»s aan het atelier Morandi van hetzelfde museum.  De traditie volgend verbrandt men in Bologna, de nacht van 31 december op de Piazza Maggiore, een door hem ontworpen stoffen beeld,van 12 meter hoog.

1997 : Expositie in het Casino van Knokke in België. Op het strand van Knokke komt een bronzen beeld, dat  bij vloed  telkens overspoeld wordt.  Hij geeft het de titel “La mer, ce grand sculpteur”. Verwezelijking van glasramen voor een kerk van de twaalfde eeuw te Burcy in Frankrijk, een dorpje waaraan hij erg verknocht is omdat hij er een lange tijd gewoond heeft.

Het beeld Le Messager een denkteken in herinnering aan de door Dutroux vermoorde kinderen, krijgt een plaats in het Koninklijk Park van Brussel.

1998 : Hij maakt grote muurschilderingen in Milaan en Rome. In het Italiaanse Pietrasanta maakt hij diverse marmeren beelden van 6 meter hoog.  De glasramen voor de kapel van Pisa worden voltooid en ingezet.

1999 : Expositie in Elzenveld in Antwerpen.  Hij schildert de vlag van de Palio in Sienna.
“Voler”, een bronzen sculptuur van 3 meter, wordt geplaatst op de internationale luchthaven van Brussel.

Al zijn beeldhouwwerken worden tentoongesteld op de Piazza Del Duomo en in de Sant»Agostinokerk van Pietrasanta in Italië. Stelt tentoon in de Galleria Il Chiostro in Sarono,en in de Galleria André in Rome

In de nacht van 31 december worden in Pietrasanta 2000 kaarsen aangestoken elk op een terracotta handje door hem gemaakt ter nagedachtenis van de 2000 voorbije jaren. Voor Folon was die nacht<Le temps d»une prière>.

2000 tot op heden...

2000 : Expositie van aquarellen en sculpturen in de Galerie Guy Pieters in Saint Paul de Vence.

De kunstenaar sticht de Fondation Folon, die op 27 oktober wordt ingehuldigd op het Solvay Domein, een van de mooiste, geklasseerde parken van Europa, dichtbij Brussel, waar hij zijn kindertijd heeft doorbracht. We kunnen er de kunstwerken ontdekken die hij bewaarde om ze op een dag te kunnen verenigen op een en dezelfde plaats.

2001 : Tentoonstelling van beeldhouwwerken en aquarellen in de galerij Guy Pieters in Sint-Martens-Latem in België.

Een aantal werken, waaronder wandtapijten geweven in Aubusson, worden tentoongesteld in het kasteel van Sédières  in Frankrijk.

Het grote beeld La ville en marche (De stad in beweging) krijgt een plaats in Brussel.

In het park van Castelo São Jorge organiseert de stad Lissabon een tentoonstalling van zijn grote bronzen en marmeren beelden. Hij maakt een bronzen beeld ter nagedachtenis van de grote dichter Fernando Pessoa. Het komt op een plein in Lissabon te staan.Ook maakt Folon een reeks van tekeningen die de kamer van de grote dichter sieren in diens geboortehuis.

Hij ontwerpt het decor voor de musical  La fugue du Petit-Poucet , geschreven door Michel Tournier.  In december wordt het opgevoerd in het theater van de Aula Magna van Louvain-la-Neuve.

2002 : Hij begint met het maken van keramiek. Tentoonstelling van zijn laatste aquarellen in de galerij Guy Pieters in Saint Paul van Vence..

Hij ontwerpt een luchtballon die wordt opgelaten in het Park van Solvay op 9 juni, “Journée de l»air”, een luchtfeest georganiseerd door het Ministerie van natuurbehoud van het Waals Gewest.

2003 : Hij krijgt de titel van ambassadeur, van Unicef. In het Palais de l»Elysée wordt hij door de president van Frankrijk verheven tot de erestand de Légion D»honneur .

Hij schept het decor en de kostumes van la Bohème op het Festival Puccini in Torre del Lago in Italië.

Hij presenteert zijn nieuwste beeldhouwwerken in de galerij Guy Pieters in Knokke Zoute. Voor de kerk uit de elfde eeuw te Durbuy in België. De burgemeester van Saint Paul de Vence vertrouwt hem de oude kapel”Pénitents Blancs”toe. Hij start er met het maken van schilderijen, beeldhouwwerk en glasramen. Hij stelt zijn werken tentoon in het Palazzo Ducale van Lucca. In Pietrasante werkt hij aan vier grote standbeelden in marmer.

2004 : De Fondation Folon breidt zich uit. Ze gaat opnieuw van start in de maand maart. De veranderingen zijn toonaangevend voor haar dynamisme en creativiteit.

2005 : In Firenze wordt een retrospectieve van zijn oeuvre georganiseerd : Folon Firenze. Meer dan 300 werken worden tentoongesteld in de Wapenzaal va het Palazzo Vecchio en in het Forte di Belvedere.
Folon Chianti presenteert een keramiek tentoonstelling in drie gemeenten van Chianti (Bagno a Ripoli – Greve – Impruneta). 

Jean-Michel Folon overlijdt te Monaco op 20 oktober, op 71-jarige leeftijd.