
Alechinsky, Bury, Folon
19 mei › 31 oktober 2010

Naar aanleiding van haar tienjarig bestaan hield de Fondation Folon een tentoonstelling met een knipoog naar de toenmalige Belgische actualiteit. Ze presenteerde originele – en soms niet eerder vertoonde – werken van de drie kunstenaars die de beruchte ‘schertscampagne’ (campagne de dérision) hadden opgezet. Sculpturen en fonteinen van Pol Bury nodigden bezoekers uit tot een wandeling door het Domaine régional Solvay.
De ‘schertscampagne’
In 1980 vierde België zijn honderdvijftig jarig bestaan, maar er waren stevige spanningen tussen de landstalen. Pierre Alechinsky (1927), Pol Bury (1922-2005) en Jean-Michel Folon lanceerden toen, via de aan het surrealistisme en de COBRA-beweging gelieerde uitgeverij Le Daily-Bul, een ‘schertscampagne’ waar het door James Ensor verzonnen land Noirquoisie (vrij te vertalen als ‘Spotternije’) zich op zou kunnen beroemen. Hoewel deze Belgen hun stemrecht niet konden uitoefenen omdat ze in Frankrijk woonden, namen ze toch stelling en dreven ze de spot met de complexiteit van het Belgisch staatsbestel.
Het trio noemde zijn campagne Le Dérisoire absolu (de ultieme lachwekkendheid), naar het voorbeeld van L’Écart absolu (De ultieme kritische afstand), zoals de laatste surrealistische tentoonstelling in 1965 was vernoemd. Hun scherts van toen klinkt tegenwoordig als een unheimische waarschuwing.
De tentoonstelling
De eerste ruimte belichtte Folons deelname aan op de actualiteit geïnspireerde spotprenten die Alechinsky had gemaakt op basis van hilarische teksten van Bury. Ook waren alle documenten te zien die betrekking hadden op de schertscampagne.
Een tweede zaal was gewijd aan werk van Pol Bury, met onder meer zijn bekende plans mobiles, ramollissements en cinétisations.
In het Solvay-park
Een twintigtal van Bury’s sculpturen en fonteinen waren over het Solvay-domein verspreid: verstilde volumes van bollen en cilinders (typerend voor zijn beroemde ‘hydraulische sculpturen’) die heel lichtjes bewogen en toch de illusie van onbeweeglijkheid wekten. Pol Bury speelde met balans en gewicht, hij verstoorde de perceptie van zwaartekracht en stelde zo onze zekerheden op de proef.
Voor musea is reserveren niet nodig.
Alleen voor intergenerationele activiteiten (rondleidingen en kunstworkshops) moet worden gereserveerd.
Tarieven
Museum
Volwassene | 12€ |
Senior (+65 jaar) | 8€ |
Student (-26 jaar met kaart) | 5€ |
Jongere (-18 jaar) | 5€ |
Kind (-6 jaar) | Gratis |
Gezinspakket (2 volwassenen & 3 jongeren) | 30€ |
museumPASSmusées ; ICOM ; presse | Gratis |
Leraar (met kaart) | 5€ |
Article 27 (met 1 ticket) | 1,25€ |
Persoon met een beperking (met 1 begeleider) | Gratis |
Tijdelijke tentoonstelling
Volwassene | 8€ |
Senior (+65 jaar) | 7€ |
Student (-26 jaar met kaart) | 5€ |
Jongere (-18 jaar) | 5€ |
Kind (-6 jaar) | Gratis |
Gezinspakket (2 volwassenen & 3 jongeren) | 30€ |
museumPASSmusées ; ICOM ; presse | Gratis |
Leraar (met kaart) | 5€ |
Article 27 (met 1 ticket) | 1,25€ |
Persoon met een beperking (met 1 begeleider) | Gratis |
Museum en tijdelijke tentoonstelling
Volwassene | 15€ |
Senior (+65 jaar) | 11€ |
Student (-26 jaar met kaart) | 5€ |
Jongere (-18 jaar) | 5€ |
Kind (-6 jaar) | Gratis |
Gezinspakket (2 volwassenen & 3 jongeren) | 35€ |
museumPASSmusées ; ICOM ; presse | Gratis |
Leraar (met kaart) | 5€ |
Article 27 (met 1 ticket) | 1,25€ |
Persoon met een beperking (met 1 begeleider) | Gratis |