
Peter & Pierre
25 mei › 15 september 2013

50 jaar litho’s van Pierre Alechinsky in samenwerking met Peter Bramsen.
Deze tentoonstelling bracht 85 prenten samen die het resultaat zijn van de ontmoeting tussen Pierre Alechinsky (1927) en Peter Bramsen (1935). De schilder produceerde bijna al zijn lithografieën bij Imprimerie Clot, Bramsen & Georges.
DE LITHOGRAFIIEN
Aan de hand van stukken uit Peter Bramsens collectie liet de tentoonstelling een halve eeuw vriendschap en avontuur zien, die tot uiting kwam in werken vol durf, humor en vrijheidsgevoel. Ook in zijn steendrukken hanteerde Alechinsky zijn flitsende grafische vocabulaire. De energievolle impact van de zwart-witte lijn wordt hier aangevuld met intense, soms wilde kleuren die uit het penseel spetteren. “Bij drukprocedés kom je wat kleur betreft wel eens voor verrassingen te staan”, aldus Pierre Alechinsky. “Met Peter heb ik in alle vrij een pad gevolgd dat de kleur zelf als uitgangspunt nam: warme, dierlijke, plantaardige, minerale, koude, luchtige kleuren.”
PETER & PIERRE: de drukker en de artiest
“In 1963 begonnen we aan onze eerste steendruk”, memoreerde Peter Bramsen. “De kunst van het drukken zit [Alechinsky] in het bloed. Hij kent alle kneepjes van het vak. Voor hem is het als een tweede gezin. Het is altijd een genoegen om met een kunstenaar te werken die zo precies is en het vak zo goed beheerst. Je voelt dat hij ervan houdt. Zijn grootste kwaliteiten zijn geduld en een buitengewoon concentratievermogen. Hij laat nooit iets aan het toeval over. Hij kan urenlang om zijn steen heen draaien, hem vanuit elke hoek bekijken om hem goed te krijgen, de details te regelen, hier iets weg te krabben, daar wat materiaal toe te voegen, vlekjes weg te werken, de ene of de andere kleur te bedenken… Een heel gedoe! Voor de leek misschien triviaal, maar dat is juist het geheim van zijn talent: Pierre houdt ervan risico’s te nemen.”
PAPIERS TRAITÉS
Alechinsky liet zijn penseel ook op andere dragers los, zoals oude documenten, notariële akten, verlopen facturen en de bijhorende aanmaningen om “per omgaande” te betalen. Inspiratiebronnen die hij op rommelmarkten kocht en dan verwerkt in een nieuw werk.
LES INFEUILLETABLES
Op de tentoonstelling waren ook een twintigtal porseleinen boeken te zien die keramist Hans Spinner had gemodelleerd en Alechinsky met een penseel had bewerkt. “Een Chinees penseeltje dat ik goed ken, gedoopt in kobaltoxide.” Dit penseel dat normaal gebruikt wordt op een tweedimensionaal doek of papiervel, vindt hier plots de weg naar de derde dimensie.
Voor musea is reserveren niet nodig.
Alleen voor intergenerationele activiteiten (rondleidingen en kunstworkshops) moet worden gereserveerd.
Tarieven
Museum
Volwassene | 12€ |
Senior (+65 jaar) | 8€ |
Student (-26 jaar met kaart) | 5€ |
Jongere (-18 jaar) | 5€ |
Kind (-6 jaar) | Gratis |
Gezinspakket (2 volwassenen & 3 jongeren) | 30€ |
museumPASSmusées ; ICOM ; presse | Gratis |
Leraar (met kaart) | 5€ |
Article 27 (met 1 ticket) | 1,25€ |
Persoon met een beperking (met 1 begeleider) | Gratis |
Tijdelijke tentoonstelling
Volwassene | 8€ |
Senior (+65 jaar) | 7€ |
Student (-26 jaar met kaart) | 5€ |
Jongere (-18 jaar) | 5€ |
Kind (-6 jaar) | Gratis |
Gezinspakket (2 volwassenen & 3 jongeren) | 30€ |
museumPASSmusées ; ICOM ; presse | Gratis |
Leraar (met kaart) | 5€ |
Article 27 (met 1 ticket) | 1,25€ |
Persoon met een beperking (met 1 begeleider) | Gratis |
Museum en tijdelijke tentoonstelling
Volwassene | 15€ |
Senior (+65 jaar) | 11€ |
Student (-26 jaar met kaart) | 5€ |
Jongere (-18 jaar) | 5€ |
Kind (-6 jaar) | Gratis |
Gezinspakket (2 volwassenen & 3 jongeren) | 35€ |
museumPASSmusées ; ICOM ; presse | Gratis |
Leraar (met kaart) | 5€ |
Article 27 (met 1 ticket) | 1,25€ |
Persoon met een beperking (met 1 begeleider) | Gratis |